martes, 14 de mayo de 2013

PINTURA, TELEVISIÓ I NOUS MITJANS


Resum del “Diàleg Videològic” entre Fèlix Pérez-Hita i Ingrid Guardiola
13 de maig del 2013 al Caixa Fórum




Text introductori de la sessió
Han passat més de cinquanta anys des de les ciberutopies dels anys seixanta que entenien que les noves tecnologies ens farien més humans, més ben organitzats i convertirien el planeta en un sistema equilibrat en un tot interrelacionat. La tecnologia es va posar al servei de l’art i la comunicació, els artistes es van volcar a les noves tecnologies des de l’experimentació formal i també des del punt de vista socio-humanista que donava una visió meta-crítica del present: els mitjans començaven a ocupar brutalment l’esfera pública i calia alertar-ho des dels mateixos mitjans. La Televisió va esdevenir, tot i la seva tendència general conservadora, una nova font de reflexió per les arts visuals (textures, emissió en directe, comunicació de masses, etc.): un mitjà de divulgació que oferia la possibilitat de crear espais didàctics consagrats a l'art i l'educació de la mirada de l'espectador no especialitzat (Palettes (1984) i The Shock of the New (1980)-. En general, les noves tecnologies aplicades a l’art canvien els vells conceptes de mímesi (retrats de H. Kerstens) i reproducció (Binh Danh), convertint-se en eines de simulació, il·lusió, transformació i, fins i tot, de creació de vida.

FULL DE RUTA de la meva intervenció que s’ha desenvolupat a la manera d’un diàleg visual i audiovisual amb Fèlix Pérez-Hita.

1) PEDAGOGIA DE L’ART A LA TELEVISIÓ
·       John Berger, Ways of seeing, 1972
·       Ken Sprague, Everyone’s a special Kind of artist, Channel 4, 1983

2) TECNOLOGIA I UTOPIA
·       Howard Hughes 1980, BBC, “El paradís mecànic”
·       1926, Dr. Fritz Kahn (XIX-XX)
·       Jean Tinguely, Painting Machine, 1968, dins “Cybernetic Serendipity”, 1968, ICA  + “Hommage to NY”
·       1966, Robert Rauschenberg + Billy Klüver “Nine Evenings: Theatre and engineering
·       It felt like a kiss, Adam Curtis (2009) 
·       Black Mirror, Charlie Brooker

1.2) TELEVISIÓ I VÍDEO ALS MUSEUS
·       Wolf Vostell, 1959 (TV-Décollage).
·       Nam June Paik, Participation TV, Magnet TV
·       1965. Nam June Paik: «Electronic moon». 
·       Fontcuberta, "Sputnik" 
·       "The dark side of the moon", William Karel 2002, Arte
·       Marta Minujin, Simultaneidad en Simultaneidad, 1966
·       1984, "Good Morning Mr. Orwell" (Nam June Paik; una producció de la WNET i el Centre George Pompidou)
·       Simone Fori, Striding crawling, 1977.
·       The zapping zone, Chris Marker, 1988-90, + mmemory, Chris Marker, 1997
·       Abbas Kiarostami, Biennale, 2001, parella dormint

3) INTERFERÈNCIES D’ARTISTES A LA TELEVISIÓ.
·       Jan Dibbets, TV as a fireplace, 1969 A través de Gerry Schum
·       Keith Arnatt, Self Burial, 1969
·       David Hall, TV Interruptions 1971
·       Douglas Davies, The austrian tapes 1974
·       Robin Page,Standing in my own head (1972), Backward Television Set (1971),
·       Valie Export, Facing a Family, 1971
·       Bill Viola Reverse television- Portrait of Viewers 1983
·       David Hall, This is a televisión Receiver, 1976
·       1973-77,  Chris Burden, TV Ads, Chris Burden, TV Hijack, “Through the night softly”; “Poem for L.A.”; “Chris Burden Promo”, “Full Financial Disclosure”:
·       Joan Logue TV Commercials for artists 1984
·       1979, Jacques Lizène, Art Sans Talent, RTBF
·       Stan Douglas, Monodramas 80’s.

4) MEDIASCAPE DIGITAL:

4.1) REPRODUCCIÓ :
·       La impressora 3D
·       Omote
·       Binh Danh

4.2) MÍMESIS I RETRATS (PINTURA I NOUS MITJANS)
·       Stieglitz Sun Rays, Paula, Berlin, 1889 
·       + Jan Vermeer, Girl reading a letter, 1659
·       Kandinsky, Sketch for several circles, 1926 
·       + Kepler 30-C, NASA
·       Paul Klee, Ad Marginem, 1939 
·       + Cèl.lula de pell, vista microscòpica
·       Simon Vouet, An Allegory of Wealth (La Richesse), 1635.  Musée du Louvre, Paris. 
·       + Maisie Maud Broadhead, Keep Them Sweet, 2010
·       Maisi Maud Broadhead “An Ode To Hill and Adamson”
·       Genesis P-Orridge 
·       + School of Fointainebleau, s.XVI
·       Hendrik Kerstens 
·       + Johannes Vermeer
·       Jan Vermeer, La noia de la perla, 1665 
·       + Pixel Art
·       Dorothee Golz
·       Jean-Auguste-Dominique Ingres, The Small Bather. Interior of Harem,  1828. 
·       + Richard Learoyd, Man with Octopus Tattoo, 2011
·       Géricault, La balsa de la medusa, 1817 
·       + Joel Peter Witkin + “70 million” per Hold Your Horses”
·       Shane Willis, M.C. Escher’s Hand Writing Hand 
·       + M. C. Escher, Writing Hands, 1948
·       Vincent Van Gogh, Self portrait, 1889 
·       + Tadao Cern, Van Gogh en el s.XXI, 2013
·       Gustav Deutsch, Shirley-Visions of reality 2013 
·       + Edward Hopper, Room in NY 1932
·       Ofelia, J. E. Millais 1852 
·       + Ofelia, Karla Ramos
·       Goya, Saturno devorando a su hijo (1819-23) 
·       + Hillary White
·       Tatoos
·       Paul Baines, Warholes, MOCA 
·       + Andy Warhol, Marilyn, MOMA

4.3) ERRORS I INTERFERÈNCIES DIGITALS I PINTURA
·       Cézanne, 1886 + Imatge personal
·       Mad Men en error digital
·       Mad Men en error digital 
·       + Michael Philip Manheim
·       Nicolas Provost, Long Live New Flesh 2009
·       Casey Reas, Signal to noise, 2012 
·       + Processing 
·       + Sol Lewitt
·       Video-mappings 
·       + escrache

4.4) APROPIACIÓ I PINTURA
·       Baldessari (AAVV)
·       Helen Chadwick, One Flesh, 1985 
·       + Jean Fouquet, The Virgin and the Child, 1453 
·       + Cindy Sherman, Untitled 216
·       Hans Peter-Feldman, Untitled, 2008 
·       + Art by Facebook
·       Hans Peter-Feldman, Tríptic
·       After Patrick Cariou
·       Chad Wys 
·       Francisco Sambo, Bestiario 
·       + Verú Iché
·       Bestiari medieval 
·       + s.XVIII, anònim, bèstia d’onze caps
·       Jiang Hao, Simbiotic 
·       + Li Kebei
·       Hong Yi
·       Lee Jung
·       Rero

Ens va faltar temps de tractar els següents apartats amb els seus exemples (ho deixarem en  suspens per la pròxima vegada que tinguem l’ocasió d’encetar un diàleg):

4.5) SIMULACIÓ, IL·LUSIÓ I CREACIÓ DE VIDA.
4.6) UBIQÜITAT
4.7) HIPER-UBIQÜITAT.
4.8) CONTROL OR NOT CONTROL, THAT’S THE QUESTION.

No hay comentarios: