sábado, 20 de julio de 2013

GUY DEBORD, PANEGÍRICO



"Mi método será muy sencillo. Hablaré de lo que he amado; y lo demás, bajo esta luz, se mostrará y se hará suficientemente comprensible.

                                                                         * * * 

En un mundo unificado, no es posible exiliarse. 

* * * 
Tengo una clase de espíritu que de entrada me lleva a asombrarme de ello, pero hay que reconocer que muchas experiencias de la vida no hacen más que corroborar e ilustrar las ideas más convencionales, que ya antes habíamos podido encontrar en numerosos libros, pero sin darles crédito. Evocando lo conocido por uno mismo, no hará falta, por tanto, buscar exhaustivamente aquella observación nunca realizada o la paradoja sorprendente. Así es como debo en verdad señalar, después de otros, que la policía inglesa me ha parecido la más suspicaz y la más educada; la francesa, la más peligrosamente entrenada en la interpretación histórica; la italiana, la más cínica; la belga, la más tosca; y la alemana, la más arrogante; y era la policía española la que todavía se mostraba menos racional y más incapaz.

                                                                            * * * 

Y no quiero en modo alguno mezclar el panegírico o la sátira con la historia, habida cuenta de que no tengo otra intención que la de informar a la posteridad e instruir a aquellos de mis contemporáneos que se hallen ignorantes o hayan sido inducidos a error. Porque los hechos relatados con exactitud son los que constituyen las mejores alabanzas y los más duraderos reproches". Nadie mejor que Shakespeare ha sabido cómo pasa la vida. Él considera que "nosotros estamos tejidos con la tela de la que están hechos los sueños". Calderón llegaba a la misma conclusión. Estoy al menos seguro de haber conseguido transmitir, con todo lo anterior, unos elementos de juicio suficientes para que se entienda con toda precisión, sin que pueda quedar lugar para ninguna clase de misterio o engaño, todo lo que yo soy."

GUY DEBORD, PANEGÍRICO, 1993
(el 1994 posava fi a la seva vida)

jueves, 18 de julio de 2013

AQUESTA NIT

Lucien Freud

Dustin Hoffman a Cowboy de Medianoche


Veure Cowboy de Medianoche abans d'anar a dormir i tenir insomni. La crisi dels anys 70's reflexada en dos pobres "pàjarus" torturats per un passat que no els abandona (per a bé i per a mal), es va solapar amb el vídeo que havia vist de la pujada neonazi en una Grècia enfonsada en la misèria (3/4 parts) i es va solapar amb un parell de notícies sobre negocis que portaven quasi 40 anys a les espatlles i que ara havien de tancar. Em va agafar una estranya sensació de "no ens en sortirem", i només podia pensar amb en Dustin Hoffman tot ple de forats, com un Gruyère, i la cara suada com un pernil o com un d'aquells quadres de Lucien Freud, que ara valen tants diners, però que estan igual de suats, i amb el pare de l'Angelina Jolie, fent de Gigolo (un dels precedents de River Phoenix a My Own Private Idaho, sobretot pel tema de les visions), pagant-li (sense que ho sapigués ell) la carrera a la seva filla, símbol de la frivolitat extravagant de les classes riques en el s.XXI. I pensava com em costava guanyar diners, i el poc que costava que ja no hi fossin duent una vida sòbria per damunt de tot. I llavors vaig pensar que "sí que ens en sortirem" i llavors vaig pensar "que no ens en sortirem", "que sí", "que no", i de cop va començar a fer una temptesta sobre Barcelona brutal, i com els bebés que s'adormen de tant plorar, jo em vaig adormir de tant ploure.

miércoles, 17 de julio de 2013

PASOLINI: PENSAR DIFERENT


En AQUEST ENLLAÇ es pot llegir el text-resum que he fet després de la sessió sobre Pasolini que va tenir lloc al CCCB aquest juny del 2013. 

NOTA DEL CCCB:
Aquest article és un resum de les principals aportacions dels ponents de la taula rodona “La vida als marges: contra l’homogeneïtat cultural” organitzada amb motiu de l’exposició “Pasolini Roma” i moderada per l’autora del text, Ingrid Guardiola. Jordi Balló, comissari de la mostra, i els escriptors Javier Pérez Andújar i Julià de Jódar, van debatre idees del pensament de Pasolini i van analitzar la seva vigència