martes, 3 de enero de 2012

Women make movies. Dones cineastes_curs al Museu del Cinema

Cursos primer trimestre 2012 del MUSEU DEL CINEMA
Dissabtes 21 i 28 de gener, i 4, 11 i 18 de febrer de 10.30 a 13.30h
Professores: Ingrid Guardiola i Marta Sureda, professores de la UPF i de la UdG i membres del Col·lectiu de Crítics de Girona
Inscripcions fins al 12 de gener. Preu: 80€ general, 60€ socis/sòcies club d'actors).
Més informació: institutestudis@museudelcinema.cat, 972412777

WOMEN MAKE MOVIES: DONES CINEASTES

Al llarg de la història moltes són les dones que han contribuït a desenvolupar el 7è art amb les seves obres i pràctica cinematogràfica. En aquest curs volem explicar i visionar els materials d'aquelles dones que van canviar la història, que van deixar la seva emprempta i que han passat, en bona mesura, desapercebudes per alguns historiadors i crítics.


1- PIONERES: ALICE GUY

Alice Guy va treballar a la companyia Gaumont, i ben aviat es va erigir com una de les pioneres indiscutibles del cinema dels orígens. Amb una producció més que generosa, les seves pel·lícules no tenen res a envejar a les dels seus coetanis, Georges Méliès i Louis Lumière.


2- DONES I AVANTGUARDA

En aquesta secció volem destacar algunes cineastes, l'obra de les quals s'ha considerat inclassificable, amb un caràcter marcadament avantguardista i independent, tals com Maya Deren (que al seu torn va treballar molt amb Marcel Duchamp, John Cage o André Breton) o la txeca Vera Chytilova, autora d'una de les pel·lícules més delirants de la història del cinema, “Las Margaritas” (Sedmikrasky).


3- MUNTADORES EN L'OFICI DEL CINEMA: EL TOC FINAL!

Una de les tasques menys reconegudes i més importants del cinema és la del muntatge. Moltes són les dones que, al llarg d'hores i hores han treballat a les sales d'edició a l'ombra dels directors. Amb aquesta pràctica han donat el toc magistral a pel·lícules que no serien el que ara són si no fos per elles. En aquesta secció parlarem d’algunes muntadores de prestigi com Yelizaveta Svilova, Esfir Shub, Verna Fields, Danielle Huillet, entre d'altres.

4- LA "MECA" DE LES CINEASTES: REPETICIÓ, PERÒ SOBRETOT DIFERÈNCIA

Una aproximació a les cineastes de Hollywood, des de les que projecten una mirada més independent, com Sofia Coppola, fins a les que realitzen produccions més comercials com Jane Campion o Kathryn Bigelow. Directores de cinema que treballen en el si de la indústria però aplicant una mirada pròpia i personal. Aquesta sessió no només estarà centrada en cineastes nord americanes amb cert èxit comercial sinó que també s'hi analitzarà els casos de directores europees com Mia Hansen-Love, Claire Denis, Pascal Ferran o asiàtiques com Naomi Kawase.


5- SESSIÓ ESPECIAL: AGNES VARDA.

Sessió especial dirigida per Imma Merino (crítica de cinema en publicacions com El Punt, l'Avui, el Cultura/s, entre d'altres) i actualment està finalitzant un estudi sobre Agnes Varda, una de les cineastes més prolífiques i versàtils de la història del cinema i de la televisió sorgida de l'efervescència creativa de la Nouvelle Vague, també és una de les cineastes pioneres dels moviments feministes i així en deixen constància alguns del seus films.

EL CINE SEGÚN ISAKI LACUESTA


Fotograma de Los pasos dobles

ISAKI LACUESTA en La crítica espectacular: "El cine es un tejido que se dispara en múltiples direcciones; es poesía, prosa, ensayo, verso libre, crónica, autobiografía; es una sinfonía con pentagrama o free jazz y rock'n roll a las cinco de la mañana; el cine es hacerse amigo de unos campesinos del País Dogón y de un empresario suizo; el cine es no tener clase social; el cine es un trabajo en equipo que ahora también puede hacerse solo, en casa, con una camarita y un ordenador, o unas tijeras y pegando dos fotos sobre un papel; el cine es pretender escribir Anna Karenina en la montaña rusa o unos versos de Pessoa oculto entre las sábanas mientras amas; el cine es impuro y va cargado de infinitas partículas como el agua de manantial: es la real encarnación de la anarquía; el cine es aprender a nadar cada noche en un mar nuevo."

lunes, 2 de enero de 2012

SEMINARIO "ARTIST KILL THE MEDIA STAR"


PROGRAMA: 12 de enero. Alhóndiga, Sala Bastida. 16:00 Presentación de ElectroClass: Maria Ruido y Maria Mur Dean (consonni). 17:15 Àngel Quintana 19:00 Jeanne Van Heeswijk 13 de enero. Bizbak. Sala Baroja. 10:30 Ingrid Guardiola 12:15 Martha Rosler Bizbak. Sala Laboa 14:30 Comida entre asistentes y ponentes Bizbak. Sala Baroja. 16:30 Mesa redonda: Crítica videográfica y otras formas de tv en España. Fito Rodríguez, Ingrid Guardiola, Felix Pérez-Hita. Alhóndiga. Sala Bastida. 18:30 Martha Rosler. Proyección y presentación de Born to Be Sold: Martha Rosler Reads the Strange Case of Baby S/M (1988) 35 mints. 14 de enero. Alhóndiga. Sala Bastida. 16:30 Patrick Watkins. Presentación y proyección de la "La Commune" (2000), 210mints.

El Seminario "ARTISTS KILLED MEDIA STARS" es una contextualización del proyecto ElectoClass, sobre las complejas y cambiantes relaciones entre el cine, la televisión, el vídeo y la institución arte. Un espacio para la reflexión mediante el debate, a través de la presencia de artistas referentes en todo el proceso de investigación y trabajo de ElectroClass.

ElectroClass es un proyecto de la artista María Ruido producido por consonni. Tomando el archivo de ETB como material de base y a Bilbao como caso de estudio, ElectroClass reflexiona en torno a los imaginarios del trabajo.

PONENTES: Martha Rosler / Patrick Watkins / Jeanne Van Heeswijk / Fito Rodríguez / Ingrid Guardiola / Àngel Quintana / Felix Pérez-Hita / María Ruido / María Mur Dean

ORGANIZA: María Ruido, consonni, ALHÓNDIGABILBAO & BIZBAK www.consonni.org www.workandwords.net www.alhondigabilbao.com www.ehu.es/ehusfera/bilbak/