miércoles, 21 de enero de 2015

#BCNmp7 2015: 4 sessions


(informació sobre el cicle #BCNmp7 els continguts dels quals em toca coordinar)
Més info a través del twitter de @CCCBmusica i de la web

El BCNmp7. Músiques en procés neix l’any 2006 com un projecte del CCCB amb la voluntat de subratllar l’especificitat musical de Barcelona, sense oblidar els intensos vasos comunicants entre ciutats, regions i tendències globals. El format inicial de la proposta #BCNmp7 era la d’un cicle anual de set sessions de “músiques en procés” –d’aquí el nom- de creació, mescla i debat sobre la música contemporània, incidint en les noves fusions i friccions entre els diferents gèneres musicals. El format de les sessions és obert, això implica que cada sessió té la seva pròpia estructura. En alguns casos les sessions han anat acompanyades de col·loquis, projeccions audiovisuals i actuacions. Cada sessió respon a un “concepte” o tema que els programadors consideren de vital importància, tant actuals com atemporals.
El 2015 segueix l'estela de la línia iniciada al 2013 i continuada el 2014 amb la consolidació de propostes úniques, simplificant el format de les sessions i reforçant les actuacions musicals en viu per intentar fer dels directes al Teatre CCCB una ocasió excepcional, tant pel públic com pels artistes convidats.
Les quatre sessions d’enguany:
Sessió #1: Panorama: Barcelona Negra // Dijous, 12 de març
Programen: Jaime Casas i Carles Novellas
Malgrat l’homogeneïtzació cultural, l’art persisteix i la creativitat musical és part integral de l’esperit artístic de les ciutats. Les escenes musicals han jugat un paper cabdal en la creació del relat cultural, han estat les impulsores de la creativitat local a través de la música popular; han propiciat un vincle de comunitat idiosincràtica, d’experimentació i integració social. Les “escenes” són el punt de partida de la música. Panorama al BCNmp7 vol reivindicar la importància de les escenes musicals locals i els seus protagonistes, i ho fem just en el moment en què estan perdent el seu protagonisme perquè el pes de la globalització cultural les està aniquilant. En aquesta ocasió centrem el focus d’atenció sobre l’escena negra de Barcelona. La música d’arrel negra està a la nostra ciutat des de fa dècades i serveix de rerefons ideològic per articular la pulsió creativa dels molts estils afiliats als ritmes afroamericans. Farem un repàs d'aquesta història de passió, creativitat i música de ball.

+ INFO a la pàgina web del CCCB.

Sessió #2: Metal·lúrgies // Dijous  4 de juny
Programen: Joan S. Luna i Mery Cuesta

Viatge al centre del metall, una sessió dedicada al metal més experimental amb una posada en escena única, cavernària, que prioritza l’experiència de l’escolta per sobre de les coordenades visuals prototípiques del gènere. Una sessió, principalment, vivencial que explora camps inèdits d’un univers tremend. 

Sessió #3: Joc de Miralls: Galeria de versions extremes // Dijous 15 d’octubre
Programen: CaboSanRoque i Lluís Nacenta
La música es basa en la diferència, però sobretot en la repetició: repetició de patrons, d’estils, de notes, partitures, melodies, posades en escena… Cabo San Roque, Lluís Nacenta i els músics reclutats faran un treball de deconstrucció musical inspirada en Oulipo. Imagineu-vos uns músics sobre l’escenari que desconeixen el que interpretaran; un solista que és l’únic que sap el que passarà; un repertori musical prèviament seleccionat i unes instruccions (regles fixes i diferents per a cada músic) per a l’execució que elaboraran els programadors; i el públic assistint a la posada en marxa de tot això a temps real i sent còmplice del joc.

Sessió #4: De cintura cap al ball // Dijous 12 de novembre
Programen: Nando Cruz i Luis Troquel
Molt bona part de la programació musical i de la crítica musical està centrada en la música de “cintura per amunt”, ja sigui des de la perspectiva cultural (música occidental de països desenvolupats), ja sigui des de la perspectiva geogràfica (zona nord, tot allò que passa sobre la línia equatorial), ja sigui des de la perspectiva de la recepció (racionalització i/o conceptualització de l’experiència musical). Aquesta sessió està dedicada a la música que opera de cintura per avall en tots aquests sentits.