Resum del “Diàleg Videològic” entre Fèlix Pérez-Hita i
Ingrid Guardiola
13 de maig del 2013 al Caixa Fórum
Text
introductori de la sessió
Han passat més de cinquanta anys des de les ciberutopies
dels anys seixanta que entenien que les noves tecnologies ens farien més
humans, més ben organitzats i convertirien el planeta en un sistema equilibrat
en un tot interrelacionat. La tecnologia es va posar al servei de l’art i la
comunicació, els artistes es van volcar a les noves tecnologies des de
l’experimentació formal i també des del punt de vista socio-humanista que
donava una visió meta-crítica del present: els mitjans començaven a ocupar
brutalment l’esfera pública i calia alertar-ho des dels mateixos mitjans. La
Televisió va esdevenir, tot i la seva tendència general conservadora, una nova
font de reflexió per les arts visuals (textures, emissió en directe,
comunicació de masses, etc.): un mitjà de divulgació que oferia la possibilitat
de crear espais didàctics consagrats a l'art i l'educació de la mirada de
l'espectador no especialitzat (Palettes (1984) i The Shock of the New (1980)-.
En general, les noves tecnologies aplicades a l’art canvien els vells conceptes
de mímesi (retrats de H. Kerstens) i reproducció (Binh Danh), convertint-se en
eines de simulació, il·lusió, transformació i, fins i tot, de creació de vida.
FULL DE RUTA de la meva
intervenció que s’ha desenvolupat a la manera d’un diàleg visual i audiovisual amb Fèlix Pérez-Hita.
1) PEDAGOGIA DE L’ART A LA TELEVISIÓ
· John
Berger, Ways of seeing, 1972
· Ken
Sprague, Everyone’s a special Kind of artist, Channel 4, 1983
2) TECNOLOGIA I UTOPIA
· Howard
Hughes 1980, BBC, “El paradís mecànic”
· 1926, Dr. Fritz Kahn (XIX-XX)
· Jean
Tinguely, Painting Machine, 1968, dins “Cybernetic Serendipity”, 1968, ICA + “Hommage
to NY”
· 1966, Robert Rauschenberg + Billy Klüver “Nine Evenings: Theatre and engineering”
· It felt like a kiss, Adam Curtis (2009)
· Black Mirror, Charlie Brooker
· Black Mirror, Charlie Brooker
1.2) TELEVISIÓ I VÍDEO ALS MUSEUS
·
Wolf Vostell,
1959 (TV-Décollage).
·
Nam June
Paik, Participation TV, Magnet TV
·
1965. Nam June Paik: «Electronic moon».
·
Fontcuberta, "Sputnik"
· "The dark side of the moon", William Karel 2002, Arte
· "The dark side of the moon", William Karel 2002, Arte
·
Marta Minujin, Simultaneidad en Simultaneidad, 1966
·
1984, "Good Morning Mr. Orwell" (Nam June Paik; una producció de la WNET i el Centre George
Pompidou)
·
Simone Fori, Striding crawling, 1977.
·
The zapping zone, Chris Marker, 1988-90, + mmemory,
Chris Marker, 1997
·
Abbas Kiarostami, Biennale, 2001, parella dormint
3) INTERFERÈNCIES D’ARTISTES A LA
TELEVISIÓ.
· Jan
Dibbets, TV as a fireplace, 1969 A través de Gerry Schum
· Keith
Arnatt, Self Burial, 1969
· David
Hall, TV Interruptions 1971
· Douglas
Davies, The austrian tapes 1974
· Robin Page,Standing in my own head (1972), Backward Television Set (1971),
· Valie Export,
Facing a Family, 1971
· Bill Viola
Reverse television- Portrait of Viewers 1983
· David
Hall, This is a televisión Receiver, 1976
· 1973-77, Chris Burden, TV Ads, Chris Burden, TV
Hijack, “Through the night softly”; “Poem for L.A.”; “Chris Burden Promo”,
“Full Financial Disclosure”:
· Joan Logue
TV Commercials for artists 1984
· 1979,
Jacques Lizène, Art Sans Talent, RTBF
· Stan
Douglas, Monodramas 80’s.
4) MEDIASCAPE DIGITAL:
4.1) REPRODUCCIÓ :
·
La impressora
3D
·
Omote
·
Binh Danh
4.2) MÍMESIS I RETRATS (PINTURA I NOUS
MITJANS)
· Stieglitz
Sun Rays, Paula, Berlin, 1889
· + Jan Vermeer, Girl reading a letter, 1659
· + Jan Vermeer, Girl reading a letter, 1659
· Kandinsky,
Sketch for several circles, 1926
· + Kepler 30-C, NASA
· + Kepler 30-C, NASA
· Paul Klee,
Ad Marginem, 1939
· + Cèl.lula de pell, vista microscòpica
· + Cèl.lula de pell, vista microscòpica
· Simon
Vouet, An Allegory of Wealth (La Richesse), 1635. Musée du Louvre, Paris.
· + Maisie Maud Broadhead, Keep Them Sweet, 2010
· + Maisie Maud Broadhead, Keep Them Sweet, 2010
· Maisi Maud
Broadhead “An Ode To Hill and Adamson”
· Genesis
P-Orridge
· + School of Fointainebleau, s.XVI
· + School of Fointainebleau, s.XVI
· Hendrik
Kerstens
· + Johannes Vermeer
· + Johannes Vermeer
· Jan Vermeer,
La noia de la perla, 1665
· + Pixel Art
· + Pixel Art
· Dorothee
Golz
· Jean-Auguste-Dominique
Ingres, The Small Bather. Interior of Harem, 1828.
· + Richard Learoyd, Man with Octopus Tattoo, 2011
· + Richard Learoyd, Man with Octopus Tattoo, 2011
· Géricault,
La balsa de la medusa, 1817
· + Joel Peter Witkin + “70 million” per Hold Your Horses”
· + Joel Peter Witkin + “70 million” per Hold Your Horses”
· Shane
Willis, M.C. Escher’s Hand Writing Hand
· + M. C. Escher, Writing Hands, 1948
· + M. C. Escher, Writing Hands, 1948
· Vincent
Van Gogh, Self portrait, 1889
· + Tadao Cern, Van Gogh en el s.XXI, 2013
· + Tadao Cern, Van Gogh en el s.XXI, 2013
· Gustav
Deutsch, Shirley-Visions of reality 2013
· + Edward Hopper, Room in NY 1932
· + Edward Hopper, Room in NY 1932
· Ofelia, J.
E. Millais 1852
· + Ofelia, Karla Ramos
· + Ofelia, Karla Ramos
· Goya,
Saturno devorando a su hijo (1819-23)
· + Hillary White
· + Hillary White
· Tatoos
· Paul Baines, Warholes, MOCA
· + Andy Warhol, Marilyn, MOMA
· + Andy Warhol, Marilyn, MOMA
4.3) ERRORS I INTERFERÈNCIES DIGITALS I
PINTURA
·
Cézanne, 1886
+ Imatge personal
·
Mad Men en
error digital
·
Mad Men en
error digital
· + Michael Philip Manheim
· + Michael Philip Manheim
·
Nicolas Provost, Long Live New Flesh 2009
·
Casey Reas, Signal to noise, 2012
· + Processing
· + Sol Lewitt
· + Processing
· + Sol Lewitt
·
Video-mappings
· + escrache
· + escrache
4.4) APROPIACIÓ I PINTURA
·
Baldessari
(AAVV)
· Helen
Chadwick, One Flesh, 1985
· + Jean Fouquet, The Virgin and the Child, 1453
· + Cindy Sherman, Untitled 216
· + Jean Fouquet, The Virgin and the Child, 1453
· + Cindy Sherman, Untitled 216
· Hans
Peter-Feldman, Untitled, 2008
· + Art by Facebook
· + Art by Facebook
· Hans
Peter-Feldman, Tríptic
· After
Patrick Cariou
· Chad Wys
· Francisco Sambo, Bestiario
· + Verú Iché
· + Verú Iché
· Bestiari medieval
· + s.XVIII, anònim, bèstia d’onze caps
· + s.XVIII, anònim, bèstia d’onze caps
· Jiang Hao,
Simbiotic
· + Li Kebei
· + Li Kebei
· Hong Yi
· Lee Jung
· Rero
Ens va faltar temps de tractar els següents apartats amb els
seus exemples (ho deixarem en suspens per la pròxima vegada que tinguem
l’ocasió d’encetar un diàleg):
4.5) SIMULACIÓ, IL·LUSIÓ I CREACIÓ DE
VIDA.
4.6) UBIQÜITAT
4.7) HIPER-UBIQÜITAT.
4.8) CONTROL OR NOT CONTROL, THAT’S THE
QUESTION.