jueves, 13 de febrero de 2014

LA DIMENSIÓ POC CONEGUDA: PIONERES DEL CINEMA (careta dels vídeos)

LA DIMENSIÓ POC CONEGUDA: PIONERES DEL CINEMA. Del 8 de març a l'1 de juny. Museu del Cinema de Girona. from PIONERES DEL CINEMA on Vimeo.

Aquesta és la careta dels 4 vídeo-assaigs dedicats a dones MUNTADORES / GUIONISTES / CINEASTES / ACTRIUS que presentarem amb la Marta Sureda Costa al Museu del Cinema del 8 de març a l'1 de juny. Al bloc hi ha més info: 

LA DIMENSIÓ POC CONEGUDA: PIONERES DEL CINEMA

Hem utilitzat imatges de la publicitat, de Film ist de Gustav Deutsch -un geni, totes les gràcies-, de pel·lícules on sortien la Jeanne Moureau i la Kim Novak.

CARTA OBERTA A ÀLEX BRAHIM I MANUEL SEGADE, COMISSARIS DE L’EXPOSICIÓ A COP D’ULL, A LLUCIÀ HOMS, DIRECTOR DE LA VIRREINA CENTRE DE LA IMATGE, I A JAUME CIURANA, REGIDOR DE CULTURA DE LA CIUTAT DE BARCELONA.

Publicat a través del facebook dels sota-firmants i de la pàgina de l'ACCA, tot i que no acabo d'estar d'acord al 100% amb el punt 7, el panorama que dibuixen és prou penós:

Els sotafirmants hem rebut una invitació per presentar el nostre treball a la revisió de portafolis Futur Condicional que s’emmarca dins de les activitats paral·leles a l’exposició A Cop D’Ull, que té lloc aquests dies a la Virreina Centre de la Imatge i que transcorrerà durant els dies 5, 6 i 7 de març. Se’ns presenta aquesta proposta com una porta oberta per reparar el fet de no haver estat inclosos en l’exposició. Una idea que exemplifica el desconeixement absolut per part dels organitzadors d’allò que ens motiva a treballar amb la Fotografia. Som conscients que tota selecció amb vocació enciclopèdica mai no serà del gust de tothom i encara que en un inici ens van anunciar la presència de visionadors nacionals i internacionals, no dubtem de la professionalitat dels convidats per dialogar amb nosaltres, molts de nosaltres compartim aula amb ells com a professors a Barcelona. La nostra negativa a participar ve motivada per una sèrie de qüestions que creiem importants fer públiques per obrir un debat imprescindible:

1 Declarem que la falta d’un criteri seriós, digne, arriscat i creatiu a l’hora de plantejar i produir l’exposició és el que ens ha motivat a escriure aquesta carta. Ens sembla el resultat d’un encàrrec polític resultadista, que malbarata els recursos públics amb l’única intenció de crear una“marca Barcelona” falsa i inexistent, a la qual de cap manera no volem contribuir-hi. Mostrem la nostra disconformitat més profunda amb la proposta expositiva i l’activitat on se’ns ha convidat a participar, ja que no ens sentim que formem part d’una mirada de Barcelona o sobre Barcelona, a la qual li manca criteri expositiu, més enllà de la construcció d’una idea trivial i vendible de la ciutat llançada des dels despatxos polítics.

2 Expressem la nostra indignació per l’ús que es fa del pressupost i dels equipaments destinats a la cultura de la ciutat. Pensem que la proposta neix d’un ús mercantilista per la necessitat política de crear una “marca Barcelona” i que no pot estar acaparant la ja de per si malmesa despesa destinada a aquest tipus d’activitats.

3 Evidenciem la nostra decepció i fatiga en relació a la total i absoluta falta de comunicació, interès i suport de les institucions cap a les innumerables propostes autogestionades que es desenvolupen a la ciutat a l’entorn de la Fotografia, especialment quan aquest reconeixement sí que s’ha rebut des d’àmbits internacionals i/o independents, cosa que en demostra la rellevància. És per això que entenem que és un despropòsit i un pas enrere evident produir propostes expositives com A Cop D’ull i convidar-nos a activitats com aquesta lectura de portafolis.

4 Recordem que, malgrat que alguns de nosaltres ja ho hem intentat en altres ocasions sense èxit, encara estem disposats a establir comunicació i interacció amb les institucions dedicades al suport i foment de la cultura a la ciutat per treballar conjuntament i posicionar, així, la Fotografia en el lloc que es mereix.

5 Exposem que, contràriament a l’oferta que se’ns ha fet per a participar a Futur Condicional com a porta d’entrada a una hipotètica exposició A Cop D’Ull 2024, estem decidits a mostrar el nostre rebuig absolut davant del fet que en un futur es tornin a destinar recursos públics a aquest tipus de propostes propagandístiques, ja que entenem que existeixen altres necessitats molt més importants i urgents en relació a la Fotografia a la ciutat.

6 Subratllem que, tant l’exposició A Cop D’Ull com l’activitat paral·lela Futur Condicional són l'exemple clar del desinterès flagrant per part de les institucions públiques cap al panorama fotogràfic, en general, i especialment, cap a l’actual. Un fet que queda patent en la selecció incoherent i inconnexa d’autors, sense ni tan sols haver-se pres la molèstia de consultar les diferents trajectòries de cadascú. A més d'amagar la ineficàcia professional tot creant etiquetes com ara, “emergent”, “consolidat” o, pitjor encara, “Barcelona”, amb la idea absurda que qualsevol cosa pot encabir-se en aquestes categories.

7. Denunciem que la Virreina se suma al greuge que han rebut moltes institucions culturals públiques de la ciutat on la cultura s’està banalitzant, en canviar direccions professionals per direccions polititzades desconeixedores del teixit cultural en què s’emmarquen. Creiem que la Virreina no té una direcció adequada i se suma al cas recent i conegut del Centre d’Arts Santa Mònica, la deriva que està prenent el Macba, la politització del CCCB, la direcció nul·la de l’Auditori o el caos sense cap del Liceu, entre d’altres.

8. Per això reclamem un canvi en la direcció a la Virreina amb professionals contrastats amb coneixement del món de la imatge però sense carnet de partit polític i una millor gestió dels recursos econòmics i dels equipaments públics destinats a la cultura en general, i a la Fotografia en particular. Canvis que no haurien de dependre ni de crisis econòmiques ni d’ampliacions pressupostàries.

Laia Abril, Toni Amengual, Bego Antón, Israel Ariño, Juan Diego Valera, Ferran Izquierdo, Aleix Plademunt, Tanit Plana, Jon Uriarte, Joan Villaplana i Román Yñán