“No es sueño la vida:
ALERTA!”
Ciudad Sin Sueño, Federico
García Lorca
El disc
Per l’audició #10 de l’Eix del Mal he escollit l’OMEGA (1996)
d’Enrique Morente i Lagartija Nick, un disc participat per Vicente Amigo,
Tomatito, Estrella Morente, Isidro Muñoz, Cañizares, amb poemes de Federico
García Lorca, Leonard Cohen i l’ajuda d’Alberto Manzano, traductor de Leonard
Cohen.
Condicions de producció
El disc va fer-se al llarg d’anys. Tot va començar quan Alberto Manzano
va trucar el 1991 a Morente amb la idea de fer un disc de versions de Cohen en
clau flamenca. Van treballar junts una setmana: Morente, Manzano i Juan
Habichuela. El 1993 es coneixen Morente i Cohen, encaixen. Morente era amic
dels Lagartija Nick, que volien versionar a Lorca mesclant punk i flamenco.
Jesús dels Lagartija Nick li va cantar el poema Niña Ahogada en un pozo amb la música de Helter Skelter dels
Beatles: l’atenció es posa en Poeta en
Nueva York, llibret que contenia el poema. El 1996 va sortir el disc,
produït per un empresari amb negocis immobiliaris que va invertir 150.000
euros. Es van arribar a vendre 50.000 còpies. El 2011 l’editorial Lengua de
Trapo va treure OMEGA: Historia oral del álbum que unió a Enrique Morente, Lagartija
Nick, Leonard Cohen y Federico García Lorca escrit per Bruno Galindo.
El disc recull 50 veus que parlen d’aquest disc, que avui en dia ja és de
culte; el llibre es troba esgotat i no s’ha reeditat i m’he perdut la seva
lectura. Després d’això, Morente va tornar a col·laborar amb Lagartiga Nick amb
el disc Val del Omar
(1998), un homenatge al cineasta experimental granadí. Val del Omar va ser
contemporani de Lorca, va treballar a les Missions Pedagògiques i va ser un
pioner a l’hora d’investigar les possibilitats creatives del cinema. Enrique
Morente seguirà l’estela de col·laboracions híbrides treballant al costat de
grups com Sonic Youth.
Estils
Jesús Miguel Marcos dirà que, per primera vegada, els esperits del
postpunk es troben amb el flamenc clàssic, però, realment, és complicat
determinar l’estil de l’OMEGA. D’una
banda és flamenco, però un flamenco que no va aplaudir la comunitat flamenca, de
fet, el van “ignorar”, com recorda Luis Troquel. La comunitat flamenca, en
el seu dia, tampoc va acceptar a braços oberts La
Leyenda del tiempo (1979) de Camarón (on també es feia un homenatge
a Federico García Lorca), però el temps posa les coses al seu lloc, totes les
coses. L’OMEGA passa per alguns pals del flamenco, s’hi troben una espècie de
buleries (El Pastor Bobo, La Aurora de Nueva York); també ens ho
recorda (llunyanament) Niña Ahogada en el
pozo o, fins i tot, Ciudad Sin Sueño
té una bateria que marca el compàs de la buleria. També hi ha un Tango (Sacerdotes), alguna cosa que ens fa pensar amb un Fandango (Norma y paraíso de los
negros), una altra cançó que podria ser un tanguillo que no porta enlloc,
mesclat amb la música argelina d’una Cheika Remitti (Vals en las ramas) o un tema que podria ser una Soleá estirada, insuportablement
(pels puristes) atonal (Adán). Però
també hi ha un vals (Pequeño vals vienés)
que tots recordem d’haver-lo sentit cantat per Leonard Cohen, el mantram
rockero de l’Omega (poema para los
muertos) i l’opera-rock de Vuelta de
Paseo. També hi ha rock, és clar, el pols elèctric dels Lagartija Nick,
flotant enmig del cant fúnebre i, alhora, èpic, que és l’OMEGA. Una èpica necessària, per com contradiu la cançó melòdica i el
folk anèmic, tan populars avui en dia. Però això va a gustos, i el gust és ben
privat, malgrat que les indústries culturals s’entossudeixin en domesticar-nos-el, homogeneitzar-nos-el.
Contingut, analogies, elegies i
ecos del temps
L’OMEGA és un cant fúnebre doncs, no només perquè el propi Morente així ho entenia, ja que la seva mare va
morir durant la gravació del disc, sinó pel seu propi context i continguts. El disc inclou tres cançons de Leonard Cohen (Manhattan, Aleluya i Sacerdotes –que el propi Cohen mai va
grabar-), dos temes adaptats de dues obres de Lorca (Primeras Canciones, El
Público) i vuit temes adaptats del llibre Poeta en Nueva York, del mateix
Federico García Lorca. Aquest llibret excepcional va ser escrit entre el 1929 i
el 1930, quan Lorca va anar a fer una estada a la Columbia University, a
aprendre de la soledat. La seva arribada a Nova York va ser traumàtica, al
revés de molts dels seus coetanis, de molts poetes avantguardistes que
cantaven les meravelles de la ciutat moderna; Lorca va veure en la gran ciutat
industrial l’emblema del nou “mal”. El llibret, que alhora està inspirat per la
poesia d’Eliot i Whitman, és un lament contra la industrialització, el
capitalisme i les seves misèries i el racisme congènit a la cultura
nordamericana amb la qual es va trobar. Lorca arriba a la gran metròpolis
després del Crack del 29 i es troba davant d’una societat fracturada, desigual,
caníbal, necessitada i desesperada. Els seus versets, des d’una construcció
surrealista de les escenes, són il·luminadors en aquest sentit. Les
impressions que retén són atemporals, actualitzables al llarg de tota la
història del capitalisme.
L’univers dels poemes de Lorca es filtra en el
context de 1996, any de publicació de l’OMEGA,
una època amenaçada per una globalització econòmica imparable. Des del 1999
(Seattle), fins al 2002, la gent sortirà al carrer per manifestar-se contra el
FMI, el BCE i les cimeres del G8; hi haurà la contra-cimera del Fórum Social
Mundial, aprofitant la cimera Internacional sobre Finançament pel
Desenvolupament de Monterrey; hi hauran 500.000 persones a Barcelona que el 16
de març del 2002 sortirem al carrer i, a la mateixa nit, 30.000 d’ells,
peregrinarem per la muntanya de Montjuïc, a les fosques, fins a arribar al Sot del Migdia, prop
del cementiri, per escoltar Cheb Balowski, Fermin Muguruza, Manu Chao, entre d'altres, una
part de la banda sonora local d’aquells dies, que em fa pensar en quina és la
banda nostra dels nostres temps i en si, realment, la necessitem. Estàvem allà,
esperant escoltar l’OMEGA, aplegats
en un altruisme massiu i pronunciant-nos per no acabar sent
titelles a mans de les corporacions transnacionals i del FMI; volíem fer-nos escoltar, aquesta era la missió, pensant, naifment, que es pot conversar amb les corporacions transnacionals (organismes impersonals amb tendència a la psicopatia, com dibuixa el documental The Corporation) i amb els governs. La nostra època, les nostres crisis, són filles dels plans que van traçar, del mapa que van dissenyar llavors.
Vam escoltar l’OMEGA agermanats, parlant amb els morts. Vam entonar la litúrgia, vam lamentar la mort de la mare de Morente (com avui lamentem la mort del cantaor), la mort de Lorca (a mans dels feixistes), la mort de les economies i les cultures regionals, amb un crit coral, però, que encara creia poder frenar el desastre. I ens trobem aquí, febrer del 2015, fent front a la crisi, a la debtocràcia, a la bancocràcia, a tractats esclavistes com el TTIP, sentint una espècie de déjà vu oxidat, escoltant Ciudad Sin Sueño com si estiguéssim al 1929, com si estiguéssim al 2002, com si estiguéssim al 2015.
Aviat arribarà Maig, hi haurà eleccions municipals que, o bé apuntaran a una revolució democràtica (nous municipalismes), o bé al precipici de la política basada en la inèrcia continuista; i és llavors quan penso en Lorca, dient: “se cayeron las estatuas al abrirse la gran puerta”. Han de caure les estàtues, els falsos déus, els sistemes que només sistematitzen la desgràcia, cal acallar el Requiem heretat, entreveure i entrar en el paisatge que es dibuixa darrera la “gran porta”.
Vam escoltar l’OMEGA agermanats, parlant amb els morts. Vam entonar la litúrgia, vam lamentar la mort de la mare de Morente (com avui lamentem la mort del cantaor), la mort de Lorca (a mans dels feixistes), la mort de les economies i les cultures regionals, amb un crit coral, però, que encara creia poder frenar el desastre. I ens trobem aquí, febrer del 2015, fent front a la crisi, a la debtocràcia, a la bancocràcia, a tractats esclavistes com el TTIP, sentint una espècie de déjà vu oxidat, escoltant Ciudad Sin Sueño com si estiguéssim al 1929, com si estiguéssim al 2002, com si estiguéssim al 2015.
Aviat arribarà Maig, hi haurà eleccions municipals que, o bé apuntaran a una revolució democràtica (nous municipalismes), o bé al precipici de la política basada en la inèrcia continuista; i és llavors quan penso en Lorca, dient: “se cayeron las estatuas al abrirse la gran puerta”. Han de caure les estàtues, els falsos déus, els sistemes que només sistematitzen la desgràcia, cal acallar el Requiem heretat, entreveure i entrar en el paisatge que es dibuixa darrera la “gran porta”.