BCNmp7. Barcelona, ciutat magnètica from CCCB on Vimeo.
Els imans generen un camp
magnètic al seu voltant que tant poden atraure com repel·lir, el mateix passa
amb les ciutats. Fa més d’un segle Georg Simel escrivia: “A la ciutat l’economia monetària i la dominació de l’intel·lecte tenen
una relació molt propera” (The
Metropolis and Mental Life, 1903). La vida a les ciutats no ha canviat tant
al llarg del segle, tot sovint la vida cultural es supedita a aquesta economia
monetària, ja sigui sota la forma de l’especulació del sòl, ja sigui sota la
forma del turisme (especulació econòmico-cultural); seguim amb l’estela de
Simmel i la seva visió de la ciutat com una lluita, no ja de l’home contra la
naturalesa, sinó dels homes entre ells. Alguns cineastes de la mateixa època
van articular una mirada lírica i utòpica de la “ciutat moderna” amb tota la
seva fauna i flora, amb tota la seva força productiva, és el cas de Vertov,
Vigo, Ivens, Ruttman, Moholy-Nagy, entre d’altres, imatges de les ciutats com
un cos orgànic que comprenia tant la seva estructura física com el seu corpus
social, són els vídeos que hem inclòs a la careta de la sessió.
Catedral de Barcelona a finals del segle XIX
"L'home de la càmera" (1929), Dziga Vertov
El
temps passa sobre les ciutats, però el bullici no cesa, les prioritats canvien,
però l’artifici roman en diferents àmbits d’acció. Ja no cal crear un “barri
gòtic” fictici, com a la Barcelona de principis del segle XX, ni fer cap
“Exposició Universal”, com la del 1888 que tan bé descriu Mendoza a La Ciudad de los Prodigios o la del
1929; ja no calen unes Olimpiades com les del 92. Però la transformació de la
ciutat en benefici de la internacionalització de la seva imatge
(“ciutat-marca”) segueix en peu, d’aquí que molts barris s’hagin aixecat contra
les polítiques municipals que vetllen per seguir recreant la “imatge-marca” de
la ciutat, essent el Barri de la Barceloneta i el Raval-Poble Sec (amb el “PlaParal·lel”) els focus actuals més actius. La ciutat no és un “concepte”, sinó
un sistema de relacions complexos que ha de tenir en compte l’urbanisme i la
demografia, la sociologia i l’ecologia, l’economia i la cultura (de fet, tot és
cultura). La ciutat és un espai que, per naturalesa, fomenta la pluralitat i la
diversitat, també cultural. La ciutat és per recorre-la, com el flâneur de Benjamin, per reforçar el que
deia Michel de Certau, que “la història
comença a ras de sòl, amb els passos”. La ciutat és per viure-la, per
habitar-la, la ciutat és dels seus ciutadans.
Joan Maragall (de la família “Maragall”), va fer una Oda nova a Barcelona” el 1911 on ja presenta l’ambivalència de la ciutat; d’una banda és una ciutat “amb molta planta”, “riallera”, “arrauxada i traçuda”, “la gran encisera”, però també diu que és “covarda, cruel i grollera”. La metròpolis barcelonina no és només la “ciutat podrida” que cantaven els de la Banda Trapera del Rio i que l’escriptor Javier Pérez Andújar recupera al seu llibre Paseos con mi madre, sinó també és un espai d’oportunitats, de intercanvis i de producció político-cultural. Molts músics recorden la Barcelona pre-olímpica com un lloc efervescent on la música inundava els carrers, els clubs, les assedegades boques de les gents. Música diversa, música no estanca en gèneres, estils o grups, música que l’únic que volia era ser música, sortir volant i tornar a caure per mineralitzar algun tipus de ritual social; una experiència també estètica, d’avantguarda, però, alhora, una festa per a compartir amb els veïns (també de fílies), en els llocs, dins la pròpia ciutat i no en recintes o precintes preparats per l’ocasió. Molts músics recorden haver tingut les seves primeres “febres” musicals assistint a concerts en els locals de les ciutats, encantats d’haver compartit nits i passions musicals amb gent tan diferent que, avui en dia, en un món tan especialitzat i sectaritzat, només es podrien trobar a les xarxes socials o a les festes de la ciutat, per dir alguna cosa.
David Soler
Edi Pou (Za!)
En
aquesta quarta sessió del #BCNmp7 del 2014 intentarem acostar-nos a tots això
des de la música a partir de figures com Za!, Munir Hossn, Llibert Fortuny,
Pablo Schvarzman i David Soler. És el tema, són els músics, que han volgut
portar sobre l’escenari els programadors, Aurelio Santos (WTF Jam Sessions) i
la Mireia i en Víctor de Sones. Aquests músics viuen a Barcelona, però són
d’orígens molt diversos: Munir Hossn és de Brasil, viu a París i va començar a
aprendre música a l’esglèsia on la seva mare portava el cor, tocant tots els
instruments per suplir les baixes; Pablo Schvarzmann va venir a finals dels
anys 80 de Buenos Aires per poder entrar a una coneguda escola de música i
atret per la vida autèntica i bohèmia que oferia la ciutat, va començar amb el
jazz per acabar als braços de l’electrònica i l’experimentació; Llibert Fortuny
és de les Palmes, però la seva família de seguida es va establir a Catalunya,
és metòdic i asalvatjat, i ha convertit el seu saxo en una orquestra sencera;
David Soler és home de guitarres, de pedal steel,
de les terres tel·lúriques del Montseny, i pel que viu és per tocar sense
restriccions; Edi Pou i Pau Rodríguez són Za!, els únics barcelonins, van
entrar a la música gràcies als locals d’assaig i al circuït underground de
sales de concert (si és que es podien dir així), el seu estil és la falta
d’estil, o la suma de tots els estils, però així i tot són reconeixibles a
quilòmetres de distància per la força, energia i folla alegria del seu directe.
Munir Hossn
Pablo Schvarzmann
Tots
ells han estat reunits en aquesta sessió per explorar, de nou, el diàleg amb
músics d’estils ben diferents a partir de la improvisació, per tal de donar
protagonisme a la contundència de l’actuació única en un directe en bones
condicions (cosa que de vegades es perd en contextos massius) i irrepetible. A
més a més, Barcelona, amb les seves contradiccions, ha servit per establir un
fil conductor a la sessió que es dividirà en tres blocs i que anirà acompanyada
per tres breus càpsules documentals sobre els temes amb les intervencions dels
propis músics: “L’arribada a Barcelona i l’arribada a la música”, “Cara A i
cara B de Barcelona” i, finalment, “Els estils i la improvisació”.
Llibert Fortuny
Més info a la PÀGINA WEB
Sessió
#BCNmp7: Barcelona, ciutat magnètica
Dia
i hora: 2 d’octubre del
2014 de 21 a 24H
Lloc: Teatre del CCCB
Amb
la participació de: Za!, Llibert
Fortuny, Munir Hossn, David Soler, Pablo Schvarzman i d’altres sorpreses.
Programen: Sones i Aurelio
Santos
Preu: 7 € / Reduït: 5 €
Entrada gratuïta per als Amics del CCCB, menors de
16 anys i aturats.
Venda
anticipada:
Taquilles del CCCB i Tel-Entrada
www.telentrada.com i 902 10 12
12
No hay comentarios:
Publicar un comentario