«Quina mania amb dir que és millor morir dormint,
no és veritat: s’ha de morir cridant contra tot»
Tonino Guerra, EL VIAJE (1985)
Per primera
vegada al Cinema Truffaut es podrà veure un cicle de filmoteca dedicat a un
guionista, aquells éssers que ja no sabem diferenciar de Barton Fink, i que ens imaginem neuròtics, entotsolats, delicats, amants del
cinema i de la literatura a parts iguals, entranyables criatures invisibles que
escriuen, des del centre de la bèstia cinematogràfica, per dibuixar els fils
intangibles de tantes meravelloses històries. Les seves columnes jòniques,
dòriques… a partir de les quals els Mastroianis, les Mòniques Vittis, estoven,
enriqueixen i musiquen les seves màscares. Aquest cicle és un homenatge a
Tonino Guerra, guionista, novel·lista i poeta que precisament va morir el
passat dia de la poesia, però també és un homenatge als recentment traspassats
Theo Angelopoulos (un dels cineastes amb qui Guerra va treballar) i Erland
Josephson, una de les musses de Igmar Bergman i de la darrera època d’Andrei
Tarkovsky, amb qui també va treballar Guerra. Tonino Guerra era pedagog,
professor i poeta abans de començar a treballar de guionista als anys 50’s,
feina que li va reportar tres nominacions a l’Óscar, 6 pel·lícules guanyadores
d’Óscar i una Palma d’Or, entre d’altres premis. Va aconseguir conservar la
seva lírica dialectal, la seva empatia amb personatges extravagants i respectar
l’estil de cada director amb el que treballava. Deia Guerra: “Per a mi no
existeix una diferència profunda entre escriure poesia i escriure guions,
ambdues condueixen al mateix: la creació d’imatges. Un guionista ha de tenir
mil imatges al seu cap per a conquistar homes com Fellini o Antonioni”. Una seducció d’alt risc.
Tonino Guerra va
estar al darrera de les millors pel·lícules d’Antonioni (La aventura, La
noche, El eclipse, El desierto rojo, Blowup –una
adaptació d’un conte de Cortázar-), Zabriskie Point…). També va posar-se en l’univers de la infància de Fellini amb Amarcord (un univers, d’altra banda, molt proper al de Guerra), alhora que
va saber teixir dos relats crepusculars, un de més coral (E la nave va) i un altre de més personal, essent Ginger i Fred la pel·lícula televisiva de Fellini i una de les últimes de la seva
carrera cinematogràfica. En un dels poemes de Guerra, El gato sobre el
albaricoquero, parla d’un boig que creia que era un
animal entre les branques d’un albaricoquer, un personatge que tant podia haver
nascut de la memoriabilia de Fellini com de la seva pròpia.
Quan Tarkovski
presentava La infancia de Ivan a la Mostra de
Venècia, es van fer amics, de fet, en els diaris de Tarkovski, estan detallades
les trobades estiuenques amb Antonioni, Tarkovski i Guerra, en les quals
reposaven, feien sessions de màgia i discutien sobre cinema, la vida i altres
urgències. El 1983 els dos van fer un documental, Tiempo de viaje, el mateix any en què Guerra va fer el guió de Nostalghia de Tarkovski, una de les pel·lícules més marcades per la biografia
del director rus (apart de El espejo, en què
evoca la seva infància i el seu primer matrimoni). A Itàlia Tarkovski estava
com a repudiat, no li deixaven fer cinema a Rússia, i tampoc estava clar quan
la seva família podria reunir-se amb ell a Roma (una trobada que finalment es
va dur a terme i que va filmar Chris Marker). L’experiència de l’exili, de
l’estrangeria permanent (que diria Julia Kristeva) era propera als dos, ja que
Guerra havia estat deportat a un camp de concentració durant la segona Guerra
Mundial. Al sortir, Guerra va escriure un poema, La Mariposa: “Contento, lo que se dice contento, / he estado muchas veces en
la vida / pero más que ninguna cuando / me liberaron en Alemania / que me quedé
mirando una mariposa / sin ganas de comérmela”(1).
La mateixa senzillesa amb què el protagonista de Nostalghia intenta atravessar la piscina buida amb una espelma en una espècie
de joc de nens, d’aposta, com per recuperar la fe en l’esdevenir, per invocar
la seva personal papallona; tal com fèiem quan érem petits i buscàvem
explicacions màgiques al que ens passava, com quan crèiem que si no miràvem
enrera, tot aniria bé, que la mort no ens atraparia. El to de la pel·lícula és,
precisament, molt proper a un llibret posterior de Guerra de 1988: El libro
de las iglesias abandonadas.
Les seves
col·laboracions amb Theo Angelopoulos també són molt generoses. Per
Angelopoulos, Guerra va ser el seu personal psicoanalista al llarg de 20 anys,
pel públic, és l’autor de les històries de Viatge a Citera, la Mirada de
Ulisses o L’Eternitat i un dia, entre d’altres. La història del cinema del segle XX cada vegada
s’assembla més a un “viatge per la ciutat dels morts”. De sort que el cinema,
com en aquells jocs de la infància, sempre podem fer veure que si no mirem enrera,
la mort no ens atraparà, o que si mirem enrera a través de les pel·lícules, el
mort parlarà, la seva imatge el reviurà.
(1) traducció al
castellà de Juan Vicente Piqueras, poesia completa editada per la Universitat
Popular San Sebastián de los Reyes el 2001.
No hay comentarios:
Publicar un comentario